Fia & Roll

Verktyg

Tipsa en kompis
Share |

Foto och film

Stereoprojektorn Duplex från tyska Pintsch Bamag. Foto: Jonas Berggren.

Stereoprojektorn Duplex från tyska Pintsch Bamag. Foto: Jonas Berggren.

I Tekniska museets samlingar finns mer än 1100 föremål som på olika sätt har en koppling till foto och film. Dessa föremål är kameror, kameratillbehör, projektorer med mera. Här kan du läsa mer om foto- och filmteknikens historia.

Fotohistoria

Föregångaren till vår tids kamera var Camera obscura, vilket betyder mörkt rum på latin. Camera obscura beskrevs tidigast i en arabisk skrift om optik på 1000-talet e.Kr. Det var helt enkelt ett mörkt rum med ett litet hål i ena väggen. Ljuset kom in genom en lins i öppningen och gav upphov till en upp- och nedvänd bild på den motsatta väggen inne i rummet. Många konstnärer satte upp ett papper på väggen och ritade av bilden. På 1600-talet utvecklades den portabla modellen av camera obscura. Den användes av arkitekter, lantmätare och konstnärer för att till exempel rita av konturerna av byggnader.

Under 1700-talet och 1800-talet började man även använda principen bakom Camera obscura till att projicera handmålade bilder på glas mot väggar. Vid denna period började fransmannen Joseph Nicéphore Niépceöppnas i nytt fönster experimentera med metoder för att göra bilder i sin camera obscura varaktiga. Det äldsta bevarade fotografiet från hans experiment är från 1826. Mot slutet av 1820-talet började Niépce samarbeta med Louis Daguerre, som efter Niépces död 1833 fortsatte att utveckla fototekniken. 1839 presenterade han sin fotografiska metod, vilken kom att kallas för Daguerrotypi och var ett sätt att fixera positiva bilder på silverbelagda kopparplåtar. Detta år markerar vanligen fotografins födelse. Samtidigt höll britten William Henry Fox Talbotöppnas i nytt fönster på att utveckla en egen fotografisk metod med negativ som kunde överföras till flera positiva kopior. Denna metod, som han kallade kalotypi, tog han patent på 1841.

På 1850-talet slog våtplåtsfotografering igenom, vilket innebar drastiskt minskade exponeringstider och att negativen sparades som glasplåtar. Dessa glasplåtar ersattes med tiden av celluloidfilm, vilken utvecklats av bland annat George Eastman, Kodaks grundare. Detta företag lanserade 1888 lådkameran, vilket innebar att vem som helst kunde hantera en kamera. Deras devis var: "Du trycker på knappen, vi gör resten".

Färgfotografering lanserades av bröderna Louis och Auguste Lumière, som 1907 lanserade autochromen. Först på 1960-talet fick däremot färgfotograferingen sitt stora publika genombrott. Vid denna tid lanserades också Instamatickameran, en mycket enkel kamera med eget filmformat. Kamerorna börjar nu kunna delas upp i avancerade systemkameror samt små och enkla lådkameror, vilka på 1980-talet utvecklades till de självinställande kompaktkamerorna. På 1970-talet kom företaget Polaroid ut med en kamera vars film var självframkallande i solljus, en teknik som blev synonym med företagsnamnet.

Mot slutet av 1990-talet började digitala kameror bli allt vanligare. I dessa har kamerornas film helt bytts ut mot digital datalagring på minneschips. Under 2000-talet meddelade flera kameratillverkare att de helt slutade tillverka analoga kameror.

Lumiereautokrom från 1911. Foto: John Jäderström.

Lumiereautokrom från 1911. Foto: John Jäderström.

Kontakta sidansvarig:  Peter du Rietz

Senast uppdaterad: 2010-12-03

Hitta hit

Museivägen 7, Gärdet i Stockholm.
Buss 69 till Museiparken.

Vackra promenad- och cykelvägar utmed Djurgårdsbrunnskanalen.

Öppettider & priser

Mån – fre kl 10 – 17. Ons till kl 20
Lör – sön kl 11 – 17
Bibliotek & arkiv: boka tid

Barn 0 – 6 år gratis | 7 – 19 år: 40 kr
Vuxen: 120 kr

Grupp- och andra rabatter

Kontakt

Tekniska museet
Box 27842 | 115 93 Stockholm
Tel: 08-450 56 00

info[at]tekniskamuseet.se

Kontakta medarbetare